
Jest kilka czynności, które możesz wykonać sam, żeby zdiagnozować przyczynę problemu z uruchomieniem kosiarki ogrodowej. Być może usterka to jakiś banał, więc wykonując kilka prostych czynności serwisowych - możesz zaoszczędzić czas i pieniądze, a do serwisu udać się z kosiarką do trawy w ostateczności.
Sprawdź filtr powietrza
Jeżeli filtr powietrza jest mocno zabrudzony albo zalany olejem, np. od nieodpowiedniego przechylania kosiarki ogrodowej, to nie będzie przepuszczał powietrza do wnętrza komory spalania w silniku. Jeżeli będzie za mało powietrza w stosunku do benzyny, kosiarka do trawy po prostu nie odpali. Jeśli okaże się, że filtr powietrza jest brudny lub mokry, wymień filtr powietrza i wtedy spróbuj ponownie odpalić kosiarkę spalinową.
Sprawdź stan świecy zapłonowej
To, co zobaczysz po odkręceniu świecy zapłonowej, może Ci dużo powiedzieć na temat stanu technicznego silnika w Twojej kosiarce do trawy. Oto najczęstsze problemy z kosiarką spalinową, jakie możesz w ten sposób wykryć:
- świeca mokra - to znaczy, że jest za duży stosunek paliwa do powietrza, może to być spowodowane zatkanym filtrem powietrza tak, jak opisałem powyżej, ale może to też oznaczać uszkodzony system ssania w silniku kosiarki spalinowej. Jeżeli nie jest to filtr, kosiarka ogrodowa może wymagać specjalistycznego serwisu,
- świeca sucha - oznacza, że jest zbyt mało paliwa w stosunku do powietrza, czyli przez gaźnik przepływa za mało benzyny. Najczęstsze powody takiej sytuacji to: zatkany filtr paliwa (jeżeli występuje), zamknięty kranik paliwa, zatkana dysza główna w gaźniku, lub zawieszony pływak w gaźniku. Pływak można odblokować, odkręcając śrubkę na komorze pływaka i za pomocą śrubokręta poruszając nim góra-dół. Filtr paliwa można wymienić, a zatkana dysza oznacza mycie gaźnika w myjce ultradźwiękowej lub wymianę na nową. Jeżeli nie czujesz się na siłach, by usunąć ww. usterki, najlepiej oddaj kosiarkę spalinową do serwisu,
- świeca mocno czarna od nagaru - nagar może blokować przeskok iskry między elektrodami świecy. W takiej sytuacji świeca również może być mokra. Dużo nagaru oznacza olej w komorze spalania - może to być spowodowane częstym przechyleniem kosiarki do przodu, lub na stronę gaźnika, zbyt dużą ilością oleju w misce olejowej lub wytartymi pierścieniami tłokowymi. W tej sytuacji przeczyść świecę szczotką drucianą, wkręć i spróbuj odpalić sprzęt. Jeżeli zadziała, wymień niezwłocznie świecę na nową i sprawdź poziom oleju w misce olejowej. Jeżeli problem będzie się powtarzał, a kosiarka z silnikiem spalinowym dymi na czarno podczas koszenia, konieczna będzie kontrola wnętrza silnika,
- świeca czysta, ale mokra - ten problem może oznaczać, że nie ma iskry i coś jest nie tak z układem zapłonowym. Przykładem braku iskry może być rozciągnięta linka hamulca w kosiarce, która odblokowuje hamulec, ale powoduje, że stycznik odcinający zapłon jest wciąż w załączony. Co zrobić w takiej sytuacji? Spróbuj naciągnąć czymś linkę, np. podkładając drewniany klocek pod linkę przy dźwigni hamulca i przy tak naciągniętej lince odpal kosiarkę, jeżeli zadziała, wymień linkę na nową.
Podsumowując, nieważne, czy kosiarka nie odpala po zimie, czy nagle z dnia na dzień „rzuciła palenie” albo przy koszeniu jest taki problem, że kosiarka nie odpala za pierwszym razem, należy przede wszystkim sprawdzić 4 rzeczy:
- filtr powietrza,
- świecę zapłonową,
- pływak w gaźniku,
- linkę hamulca silnika.
Jeśli Twoja stara kosiarka spalinowa odmówiła posłuszeństwa i chcesz kupić nowy model, zerknij na naszą ofertę - bez trudu znajdziesz tu odpowiedni sprzęt do pielęgnacji ogrodu dla siebie.